vrijdag 27 maart 2015

'Simplify your life'

Na rijp innerlijk beraad ben ik erachter: een heel goede manier om je leven mindfuller te maken, is daar geen boeken en tijdschriften meer over te lezen. Nou ja, misschien één of twee, maar dan heb je het principe toch wel door, lijkt me.

Het idee is simpel: leef in het moment, en kijk met een milde, open aandacht naar wat zich aandient. Wat moet meer gelees erover nog toevoegen? Laatst bedacht ik dat het toch wel ironisch is, hoeveel tijd ik inmiddels besteed heb aan complex geleuter over het versimpelen van mijn leven.

Neem nou het tijdschrift Flow. Dat heeft lang een onweerstaanbare aantrekkingskracht op me gehad, vooral door mooie vormgeving. Ook de onderwerpen spraken me in het begin wel aan. Maar juist die artikelen over het belang van tot rust komen zijn vaak zo overspannen van toon. Ze gaan over 'druk-druk-druk', over to-do-lijstjes, social media, over alles perfect willen doen, bladibladibla. Ik zit al bijna te hyperventileren terwijl ik het lees...

En altijd is de conclusie dat we moeten versimpelen en onthaasten om rust te vinden in ons 'overvolle leventje'. Ondertussen staat de Flow zelf vol met al die o zo leuke dingen die ons daarbij zouden moeten helpen: mooi geillustreerde to-do-lijstjes, plaatjes die we moeten kleuren en/of uitknippen, boeken die we moeten lezen en hebbedingetjes die we moeten kopen om ons leven te vereenvoudigen...

Iemand zei pas (ik weet niet meer wie): 'Dit is geen tijdschrift, dit is een goodie-bag.' Daarmee sloeg-ie wel de spijker op z'n kop. Een goodie-bag, daar wordt je leven toch juist alleen maar voller en drukker van?

Dus ben ik maar eens begonnen met het aan de kant schuiven van de Flow, en meteen ook maar de Happinez, de Psychologie en AL die sub-boeken over mindfulness (mindfulness en kinderen, mindfulness op het werk, mindfulness en de overgang, mindfulness en relaties, mindfulness in de disco, mindfulness bovenop de Euromast, mindfulness met een honkbalknuppel in je reet).

Een tijd en een ruimte dat dit geeft! Nou kan ik eindelijk écht onthaasten...

13 opmerkingen:

  1. Hihi, ja, je hebt helemaal gelijk. Manlief hier leest ook graag dat soort boeken, maar of ie er nu "mindfuller" van wordt? De enigen die het meest baat hebben bij die boeken zijn de schrijvers zelf. Die verdienen er namelijk bakken met geld mee :-) Volgens kun je veel beter een "gewoon" mooi boek lezen, vind ik altijd heel rustgevend.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank je voor de glimlach op de vroege ochtend.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ha, ha, ha, helemaal mee eens. Wat een leuk blog!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Whahaha, geweldig. De Flow... best leuk om zo eens in te bladeren, maar ik voel me altijd zo vreselijk saai en oncreatief als ik lees wat ik eigenlijk allemaal zou moeten doen voor een simpeler leven! Lekker buiten zitten in de zon met een bak koffie... das pas simpel ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hahah!! Ik heb vorige week een grote stapel Flows waar ik steeds schuldbewust naar keek van "Die moet ik nog lezen" huppetee de deur uitgedaan naar een buurvrouw. Ik kwam meteen helemaal in de flow.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Helemaal mee eens! Ik lees alleen tijdschrijften bij de kapper, als ik moet wachten tot de verf er uit gespoeld mag... Kan niet zonder mijn boek (fictie) 's avonds voor het slapen gaan...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ha, ha, je hebt wel gelijk, de flow is wat overspannen. Ik heb een flow in 2011 gekocht, en mocht ik interesse hebben om mij uit te gaan leven, dan pak ik dat exemplaar er weer bij. Als ik er in blader word ik weer geheel doodgeslagen met wat er allemaal kan en leg ik het weer veilig terug in de kast.Maar ik heb nu wel een abonnement op de flow weekly. Net behapbaar. Ik haal de ansichtkaart eruit en post die, als hij leuk is naar een vriendin. Ik lees het weekartikel. Dan bekijk ik alle invuloefeningen, besluit er niets mee te doen en zet de onberispelijke flow lekker in mijn minibieb. Waar hij altijd meegenomen wordt, door iemand die wellicht wel behoefte heeft om alle kaders in te vullen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, je zegt het mooi, je wordt eigenlijk 'doodgeslagen door wat er allemaal kan'.
      Ja, die Flow Weekly is behapbaarder, maar de helft bestaat weer uit die invullijstjes...

      Verwijderen
    2. Ik heb een minibieb in mijn voortuin. Inderdaad een prima doorgeefplek voor al die tijdschriften en schriftjes, dvd's en dergelijke.
      groet,
      Silvia

      Verwijderen
  8. Ik moet eerlijk zeggen dat ik tot nu toe de Flow steeds heb gelezen. Al die invul dingen bekijk ik even en dan lees ik verder. Als je leest en hoort wat al die mensen doen en dan mogen ze even pauzeren door even alleen te zijn en/of lijstjes in te vullen. Doodvermoeiend alleen al het binnenkomen van al die info. Dan Valhalla met een bak koffie in de zon das pas simpel, helemaal mee eens. Ik kijk steeds meer naar mijn poezen hoe ACTIEF NOT die zijn, echt het betere "werk. Kan ik nog veel van leren. Ledigheid is des duivels oor kussen aan me hoela.
    groet,
    Silvia

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn vader zei altijd: 'Ach, ik mag zo graag de duivel z'n oor kussen.'

      Verwijderen
  9. Dolce far niente, het zalige nietsdoen zeggen de Italianen.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. best wel apart als je bedenkt dat de schrijvers, ontwerpers en uitgevers van zon blad ons leven simpeler willen maken door ons van alles voor te houden wat wij zouden moeten doen om ons leven simpeler te maken terwijl valhalla het al zegt, gewoon lekker buiten in het zonnetje gaan zitten, wat rommelen in de tuin, lekker een stukje wandelen allemaal hele simpele dingen waarvan je heel gelukkig word, moet je daar echt wekelijks een best wel prijzig blad voor lezen? en als al die mensen die zich met zon blad bezig houden zon simpel leven zouden hebben dan hadden zij toch helemaal geen tijd om zon blad te maken? of zie ik dat nu verkeerd? ik lees dergelijke bladen alleen bij de tandarts, kapper of als ik ze gratis toegestuurd krijg en neem er eigenlijk weinig van mee in mijn dagelijks leven, dat is al simpel genoeg en daar heb ik geen duur abonnement op een blad voor nodig

    BeantwoordenVerwijderen