maandag 10 maart 2014

De wereld als je woonkamer

'Het grootste voordeel dat je hebt met een klein huis, is vrijheid. De wereld wordt veel groter als je klein leeft, omdat je zo veel meer kunt doen als het om geld of tijd gaat.
De hele wereld is nu mijn woonkamer.'


Deze uitspraak komt van Jay Shafer, ontwerper van de zogenaamde tiny houses die de laatste tijd - zowel binnen als buiten de VS - steeds meer aan populariteit winnen. Achttien jaar geleden begon Shafer met ontwerpen, en sinds zestien jaar is hij zelf  tiny house dweller. Hij zou niet anders meer willen...




Via zijn site fourlightshouses.com kun je zo'n huisje gewoon in je winkelmandje gooien en afrekenen! Hoe verleidelijk... Helaas is Nederland niet echt een makkelijk land om zomaar ergens een huisje neer te zetten. In de Verenigde Staten en Canada zijn de regels minder streng.

Tammy Strobel, bijvoorbeeld, heeft haar huis gewoon op wielen gezet en leeft - samen met haar man Logan - in the middle of nowhere, steeds weer ergens anders. Ze schrijft hier vol enthousiasme over op haar blog Rowdy Kittens, en maakt schitterende foto's van haar vaak wisselende, maar immer adembenemende morning view



Tot mijn verrassing verscheen haar verhaal deze maand ook in het tijdschrift Flow. Ze beschrijft daar haar vroegere leven als materialistische workaholic: 'Ik had altijd gedacht dat ik slim en handig was. Maar als ik echt zo slim was, hoe was ik dan terecht gekomen in een neerwaartse spiraal van werken en uitgeven, met een enorm appartement vol spullen die ik eigenlijk helemaal niet wilde?'



Uiteindelijk heeft het haar vijf jaar van spullen wegdoen en drie verhuizingen gekost om te komen waar ze nu is. Spullen heeft ze bijna niet meer, maar wat een rijkdom...  Elke keer als ik haar foto's bekijk, word ik weer vrolijk.



Voorlopig ben ik nog dik tevreden met mijn eigen huisje van 36 vierkante meter, maar af en toe is het best fijn om te fantaseren over hoe het zal zijn als ik nóg kleiner ga wonen. En welk uitzicht ik dan ga kiezen. Dan ben ik meteen gemotiveerd om weer wat spullen weg te doen...

Op Facebook ontdekte ik een aantal Tiny House- groepen, en ook daar zie je de meest fantastische en inspirerende woonplekken voorbij komen.  Zo mooi, dat ik hier graag een paar met jullie wil delen:










http://inhabitat.com/couple-leave-their-jobs-to-build-a-recycled-windows-love-nest/




Meer info:
http://www.tinyhouseliving.com
https://www.facebook.com/tinyhousedesign?fref=ts

https://www.facebook.com/TumbleweedHouses
https://www.facebook.com/TinyHouseBlog

18 opmerkingen:

  1. Gaaf he? Ik kan er ook altijd flink bij wegdromen, en vind mijn eigen huis vaak veels te groot. Ik heb dat boek van Tammy trouwens (waar dat hoofdstuk in de Flow uitkwam), voor als je nog een keer koffie ergens overheen wilt gooien.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh en ken je deze trouwens? http://alowieke.wordpress.com

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. die woont in een pipowagen van 12 m2

      Verwijderen
    2. Cool! Ik zet haar meteen bij mijn links.

      Ik heb zelf wel eens in een pipo-wagen gelogeerd (Boheems Paradijs, in de buurt van Emmen), en dat vond ik heel gaaf.

      Verwijderen
  3. Zo schattig! Leuk ook om foto"s van het interieur van zo'n klein huisje (groot bed!) te zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtige foto's! Groet BrEkster

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Fantastisch om bij weg te dromen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een idyllische huisjes! Maar geldt een kleine rijtjeswoning uit de jaren 70 dan ook als 'tiny house'? Of zijn het alleen deze schattige huisjes?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De mensen die zich tot de Tiny House Movement rekenen, hebben allemaal gemeen dat ze het vrijwillig doen. Bijvoorbeeld omdat ze liever leuke dingen doen dan dat ze krom gaan liggen voor een hypotheek en/of dure spullen. Ieder klein huis kan daar in principe voor in aanmerking komen, zolang je er je maar prettig voelt. Voor mij voldoet een eenpersoons rijtjeswoning in de stad ieder geval prima.

      Verwijderen
    2. Maar die zie je inderdaad wel minder op Facebook, als dat is wat je bedoelt...

      Verwijderen
  7. Ik vind het er fantastisch uitzien, maar ik moet er niet aan denken om er in te wonen. Ik zou claustrofobie krijgen. Ooit wil ik een B&B beginnen waarbij de gasten in dit soort huisjes slapen, maar laat mij alsjeblieft, alsjeblieft mijn huis met 13! kamers. En ja, allemaal in gebruik.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wauw, 13 kamers! Wist niet eens dat er huizen bestonden die dat hadden...
      Als jij je daar prettig voelt en het je kunt veroorloven, heb je schoon gelijk dat je daar blijft wonen, toch?

      Verwijderen
  8. Brrr, ze zien er schattig uit, maar voor een vakantie of een nachtje B&B.
    Ik kan niet tegen zulke kleine ruimtes. Ik heb echt geen supergroot huis en hiervoor had ik een appartement van 80m2 voor mij alleen. Heerlijk.
    Ik werk vanuit huis, heb heel veel hobby's en moet ruimte om me heen hebben. En tja ik houd van luxe;)

    Één groot voordeel heeft een mini huis wel. Je hoeft geen uren meer te soppen per week.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nou inderdaad. Ik moet bekennen dat het er ook wel sneller een zooitje is, maar als je je even kwaad maakt heb je dat binnen een uurtje weer opgeruimd.

      Het is denk ik ook maar net wat je gewend bent. Als ik jarenlang zou leven in een huis met een woonkeuken, knutsel-atelier en royale living met open haard, zou ik waarschijnlijk ook niet anders meer willen. Overal valt wat voor te zeggen.

      Het grootste nadeel van groot wonen vind ik dat het zo duur is. Juist vanwege mijn hobby's en behoefte aan ruimte wil ik niet teveel werken, maar lekker veel naar buiten en leuke dingen doen. Zo hep ieder nadeel weer z'n voordeel...:)

      Verwijderen
    2. Soms in van die docu's over tiny houses zie je mensen die hun spullen met eindeloos passen en meten 'handig' hebben weggewerkt, daar word ik wel altijd een beetje kriebelig van. Ik wil wel spullen voor het grijpen, en die zonder moeite weer kunnen wegbergen, anders zou het binnen de kortste keren een onleefbare zooi zijn in mijn tiny house.

      Verwijderen
    3. Ja, inmiddels ben ik erachter dat niet al die oplossingen die je in die film zag even handig zijn. Toen ik dat opklapbed had, moest ik elke ochtend mijn dekbed goed instoppen en er riemen omheen doen (die moest je met haken vastzetten), anders kreeg je zo'n prop en kon je het bed niet goed opklappen. Ook de kussens moesten overdag ergens opgeborgen worden, want die pasten er niet tussen. En het bed bleek ook nog eens helemaal niet lekker te slapen, met zo'n instabiele lattenbodem. Dan is het natuurlijk al snel einde verhaal...

      Nu heb ik voor een prikkie een een ledikant van Marktplaats, het is wel een beetje een kolos, maar slaapt heerlijk. En onder mijn bed heb ik weer zeeën van opbergruimte, die ik met dat opklapbed ook niet had.

      Verwijderen
  9. zo klein als op deze fotos is mijn huis niet ,maar als ik mijn omgeving moet geloven zouden ze zo echt ni in mijn huis kunnen leven en hebben zelf hun huizen allemaal vergroot door er een stuk aan te bouwen en dat kost natuurlijk wel vaak een smak geld en tja nu de kinderen de deur uit zijn is het huis eigenlijk veel te groot en in deze tijd zijn veel huizen een stuk minder waard geworden en 99 % heeft de hypotheek moeten verhogen om de verbouwing te kunnen betalen.verkopen is daardoor niet echt een optie en daar zitten ze nu met zeeen van ruimte en natuurlijk de nodige meubels en spullen om de ruimte te vullen, er was ooit een engels programma dat mensen hielp bij de keuze verbouwen om de ruimte die ze hadden effiecienter te kunnen gebruiken of te gaan verhuizen, bij analyse van hun leefwijze bleek vaak dat ze nog niet de helft van huis optimaal gebruikten en konden ze na de verbouwing gewoon toe met de ruimte die ze al hadden sterker nog , ze hielden zelfs ruimte over. als ik mensen vertel hoe groot mijn huis qua oppervlakte is ,zeggen ze hmm dat is wel erg klein ,maar komen ze bij me thuis dan zeggen ze, zo het is groter dan we dachten , dit komt omdat ik alleen meubels heb staan die ik echt nodig heb en niet te veel spullen heb zodat ik ook niet al te veel kasten nodig heb die onnodig veel ruimte innemen. waarom een enorme bank neer zetten als je maar met een paar mensen bent , tja voor als er visite komt, nou voor dat soort gelegenheden zet ik dan mijn tuinstoelen neer en iedereen kan zitten, mijn tafel is uitschuifbaar voor als er eters komen en ook dan gebruik ik de tuinstoelen,maar als ik alleen met mijn dochter ben staan er maar 2 stoelen en 2 krukjes.het grote voordeel vind ik dat als ik moet schoonmaken ,lekker snel alles aan de kan t kan zetten en de vloer schoonmaken en afstoffen lekker snel klaar is en alles ook weer in een paar tellen op zijn plek staat. ik zou best een vrijstaand huisje willen,maar geen groter huis.

    BeantwoordenVerwijderen