donderdag 16 januari 2014

Inspiratie voor de minimum-maand

Je hebt natuurlijk altijd baas boven baas. Annemiek van Deurzen van Consuminderhuis Parkstad eet gemiddeld voor 20 cent per dag....


Voor de hele uitzending, klik hier

Verder blijkt er ook nog een consuminderpresident te bestaan, namelijk die van Uruguay. Voor hem geen grote villa of dure slee, hij leeft heel sober. Daardoor staat hij bekend als 'de armste president van de wereld', maar zo ziet hij dat zelf niet.
'Arm zijn degenen die veel nodig hebben.', zegt hij. 'Want wie veel nodig heeft, is altijd ontevreden.'

Wat een fijne man! Doe ons ook zo'n minister-president!




Tenslotte: eindelijk een alternatief voor wc-papier! Ik vond het altijd nogal kinderachtig dat No Impact Man Colin Beavan die vraag nooit wilde beantwoorden. Maar deze dame durft het wel te vertellen:


Marieke Henselmans droeg dit voorbeeld aan als een vorm van  'out of the box'- denken.
In haar boek 'Sta financieel sterk' schrijft ze dat er in de zomer van 2013 een ernstige wc-papier-crisis heerste in Venezuala. Voor de winkels stonden lange rijen mensen, wanhopig op zoek naar een pakje toiletpapier:


Niemand dacht eraan om zelf iets te verzinnen, zoals de mevrouw in het andere filmpje wel deed. Conclusie: denk zelf na, wees creatief!

Mijn wc-papier is overigens ook op, maar ik ga zo wel gewoon - heel acreatief - een pak kopen. Ik wacht er wel mee tot Nederland ook een wc-papiercrisis heeft. Ben in ieder geval alvast mentaal voorbereid. :-)

9 opmerkingen:

  1. Out of the box denken? Uuuh, het is maar net wat je gewend bent natuurlijk. Veel Aziaten gebruiken ook geen toiletpapier en dat is op de meeste wc's ook niet te vinden. Wel staan overal plastic waterkannen... Vraag het me niet, want ik weet ook niet precies hoe het werkt... Maar water is blijkbaar genoeg. Mijn persoonlijke voorkeur gaat trouwens ook uit naar een goede rol drielaags wc-papier. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een mandi noemen ze dat in Indonesiƫ, en ik vond het een prima methode, je spoelt gewoon je kont schoon met een schep water. Maar dat werkt alleen als het lekker warm weer is zodat de boel snel verdampt. Bij deze temperaturen met een nat achterwerk lopen lijkt me geen lolletje. Maar in Venezuela zouden ze toch beter moeten weten... Ik heb vandaag maar weer het goedkoopste wc-papier gekocht, maar dat is altijd heel snel op. Heb nog niet kunnen achterhalen welk wc-papier nou ECHT het voordeligst is, als je doorberekent hoe lang je ermee doet. Tips zijn welkom!

      Verwijderen
  2. Je kunt je ook gewoon na toiletbezoek wassen met water (heerlijk fris, vooral in de zomer) en droogdeppen met een klein beetje wc-papier of wasbaar doekje...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tja, ik heb nog wat drempelvrees waar het die wasbare doekjes betreft. Vind het nu zo prettig dat ik bijna nooit op 95 graden hoef te wassen, en dat moet dan wel, minimaal 1x per week. En zo'n emmer met gore, in water (met bakingsoda en teatree oil) wekende lapjes staat me ook tegen. Mijn wc-douche ruimte is anderhalf bij anderhalf, dus je zit er wel erg met je snufferd bovenop...
      Ik verzamel wel moed totdat het ECHT nodig is...

      Verwijderen
    2. Ik doe het ook (nog) niet hoor, maar als je goed wast met water, is dat doekje niet zo erg bevuild. Je gebruikt het meer om te drogen. Maar idd weer zo.n extra bakje in het vaak toch al kleinste hokje....

      Verwijderen
  3. 20 cent per dag! Dat is echt heel weinig.
    Wc-papier heb ik toch altijd wel op voorraad.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik weet het hoor, hoe Colin Beaver zijn billen afveegde. Het staat in Groen, groener, groenst van Vanessa Farquharson. Die heeft hem gewoon gemaild om het te vragen, en sprak later met hem af om over de details te informeren. Niks schokkends, gewoon met water en de linkerhand, net als de helft van de wereldbevolking

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zelf heeft ze het trouwens half overgenomen: voor het peopen gewoon wc-papier, en voor het plassen water en daarna een washandje. Het washandje wast ze geloof ik een keer per week.

      Verwijderen
    2. Firma Fluitekruid18 januari 2014 om 18:43

      Wat een inspirerende onthullingen toch weer! :-)

      Verwijderen